دسته: دسته بندی نشده0

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛افزایش روز افزون جمعیت، نیاز به توسعه پایدار انرژی را روز به روز بیشتر کرده است. همچنین افزایش سطح گاز‌های گلخانه‌ای و کاهش سطح ذخایر انرژی فسیلی، توجه دولت‌ها و مراکز تحقیقاتی دنیا را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر معطوف کرده است. در این میان انرژی باد، یکی از مهم‌ترین گونه‌های انرژی است و بهره برداری از قدرت آن در دنیا روز به روز در حال افزایش است.

استفاده از انرژی باد در کاهش هزینه‌ها و میزان تخریب محیط زیست و منابع زیستی بسیار موثر است. بنا به اهمیت این انرژی است که ۱۵ ژوئن مقارن بـا ۲۵ خـرداد، از سوی «انجمـن انـرژی بادی اروپا و شورای جهانی انرژی باد» روز جهانی باد نام گذاری شده است.

این روز برای آگاهی رسانی درباره نقش و اهمیـت باد است که در اکوسیستم‌های مختلف و تغییرات آب و هوایی، منبعی پایـان ناپـذیر دارد و در تولیـد انـرژی پـاک و رایگـان، استفاده می‌شود. شناخت و استفاده خردمندانه از این نیروی شگرف طبیعی، می‌تواند چهره کنونی جهان را دگرگون کند. در پرونده امروز، به بررسی نیروی پایدار و طبیعی باد می‌پردازیم.

تاریخچه استفاده از انرژی باد

شاید جالب باشد بدانید که استفاده از انرژی باد برای نخستین بار توسط ایرانیان با ساخت آسیاب‌های بادی،۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح صورت گرفت و در قرون ۱۲ و ۱۳ به اروپا و سپس قاره آمریکا انتقال یافت. نمونه‌هایی از این آسیاب‌ها هنوز در مناطق خواف (استان خراسان رضوی) و نهبندان (استان خراسان جنوبی) وجود دارند که هنوز هم استفاده می‌شوند.

همچنین تا قبل از سال ۱۳۱۹ شمسی در منطقه بادخیز منجیل، از انرژی باد برای پمپاژ آب و روشنایی استفاده می‌شده است. استفاده از بادگیر نیز از سال‌های بسیار قدیم در ایران متداول بوده‌است. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهر‌های مختلف، از بادگیر در ساختمان‌های مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می‌شده است.

این بادگیر‌ها با اشکال مختلف در شهر‌های مرکزی و جنوب ایران ساخته شده که هر کدام بر حسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده‌اند و هنوز هم می‌توان باقی‌مانده این بادگیر‌ها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب در شهر‌هایی مانند بندر عباس، بندر لنگه، قشم، بوشهر کرمان، طبس و… مشاهده کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *